Sivut

maanantai 30. marraskuuta 2015

lk. 2 esteharjoituksia




Tosiaankin instagramin puolella kerroinkin, että luukkuja tulee vain joka toinen päivä. Aloitan toisesta päivästä, että voisin tehdä 24. päivä luukun. Tämän luukun sisältönä on treenivinkkejä esteille. Osa treeneistä on tarkoitettu meidän tiimille, mutta uskon, että kukaan ei osaa täydellisesti tiukkoja kaarteita, huonommalla jalalla hyppäämistä tai aikaratsastusta.

Aloitetaan aivan pienellä harjoituksella, joka on aika tehokas kunnonnostoharjoitus. Kuvassa lukeee ohjeet, joten niitä en rupea selostamaan. Nosta kuitenkin esteitä vain sopivalle korkeudelle. Itselleni on tullut inhottavia haavoja kun olen hypännyt liian isoa sorapohjalla. 


Tässä kuvassa ei ole ohjeita, joten ne selitän. 

Pinkki rata:
1-2 esteet: kaksi laukkaa
esteet 2-3: kolme laukkaa
Jos tämä tuntuu helpolta. Suurenna välejä noin puolella metrillä ja harjoittele askeleen pidennystä. ÄLä kuitenkaan taas nosta esteitä liian korkealle, jotta vältyt puomien katkomisen. Ihan oman tuntemuksen mukaaan :)

Keltainen rata:
1-2 esteet: 4 laukkaa (myöhemmin 3)
2-3 esteet: kaksi laukkaa
Nosta esteitä vähän korkeammaksi. Älä kuitenkaan liikaa. Sopivan korkeaksi. Vaihda viimeisellä esteellä laukka.

Vihreä rata:
esteet 1-2: 4 laukkaa (myöhemmin 5)
esteet 2-3: taa iso kaari, että pääset ainakin 2 askelta ennen estetä suoralle linjalle. 
esteet 3-4: 4 askelta (myöhemmin 5)
esteet 5-6: 2 askelta (myöhemmin3)
Tässä harjoituksessa (myöhemmin merkityillä)pyritään aktiiviseen lyhyeeseen laukkaan





Seuraavaksi harjoitellaan pieniä teitä. Kuvassa ohjeet. Tämä on myös tosi tehokas harjoitus ainakin mulle, joka aika hyvin onnistuu kaatamaan koko esteen aikaradalla.
Kuvassa on vähän epäselvä teksti:
"Lähestymiset kuntoon! Otetaan tarpeeksi iso välimatka seuraavalle esteelle ja parhaan mukaan, koitetaan pienentää tietä.



Sovellustehtävä, jossa tarvitset lyhyttä, sekä pitkää laukkaa. jos tämä sujuu moitteettomasti, käännä esteiden järjestys takaperin, niin että treenaat toisellakin laukalla tasoituksia. 

Perusharjoitus. Kyppää keskeltä estettä ja pyri mahdollisimman hyvään ja kevyeeseen hyppyyn.. Voit myös koittaa uusia hyppytyylejä. Älä kuitenkaan harjoittele hyppytyyliä, mikä rasittaa sinua. Niitä nimittäin riittää. Omanikin on vähän sellainen.

Toivottavasti nämä harjoitukset ovat jollekkin iloksi. Muistakaa vielä kaiki, että kuuntelette omaa kroppaanne, mihin asti esteiden korkeus ylttyy ja kuinka isoja askelia otatte ja kuinka kaukaa hyppäätte. Voin kuvitella vaikka millaisia seurauksia :0.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti